E-Arşiv Faturasını Bir Tık İleriye Götürmek !

Merhabalar;

Bildiğiniz gibi, E-Arşiv Faturasının hayatımıza girmesi ile birlikte, artık faturalarda tam bir dijitalleşme çağına girdik. Bence bu çok önemli ve güzel bir gelişme. Hatta; daha önceki bir yazımda da belirttiğim gibi; E-Arşiv Faturasının tüm mükelleflere “ZORUNLU” kılınması gerektiğini savunuyorum. Dijitalleşme veya E-Dönüşümden bahsediyorsak; gelin bunları en ince kılcal damarlara kadar yapalım.

Bunun yanında; E-Fatura ve E-Arşiv Faturası ile birlikte; firmalar şu anda “Hibrid” sistemler kullanıyorlar. Teknik olarak benim gözümde “E-Fatura” ile “E-Arşiv” faturasının hiçbir farklılığı yok : ikisi de elektronik ortamda hazırlanmış, iletilmiş, saklanmış ve ibraz edilecek bir fatura !

Bugünkü yazımda bu çelişkilerden ziyade; E-Arşiv’e geçen firmaların hemen hepsinin aklında olan bir konuyu açmak istiyorum :

Depolarımızda duran klasörlenmiş, raflar /odalar dolusu kağıt fatura arşivimizi de dijital olarak saklayabilir miyiz? Bu faturaların elektronik versiyonları yasal olarak geçerli olabilir mi ?

E-DÖNÜŞÜMÜ TAMAMLAYALIM

Madem bir “DÖNÜŞÜM” söz konusu, hem de “E-Dönüşüm” diyip duruyoruz, gelin bu dönüşümü her anlamı ile yapalım. Nasıl mı ?

E-Arşiv’e geçen firmaların, son 10 yıllık faturalarını dijital ortama geçirmeleri için kolaylıklar getirelim :

  1. Ellerindeki kağıt faturalarını taratıp PDF formatına çevirmelerine
  2. Oluşturulan bu PDF’lerin firmanın mali mührü ile imzalanmasına (istenirse zaman damgalı olarak)
  3. Oluşturulan bu imzalı PDF’in “Elektronik 2. Nüsha” olarak ibraz edilebilmesine olanak verilmesine
  4. Elektronik ortama aktarılan bu faturaların, bir E-Arşiv raporu ile GİB’e bildirilmesine imkan tanınabilir !

Yukardaki işlemi yaptığınız anda; mükellefi hakikaten rahatlatacak önlemleri ve düzenlemeleri yapmış olacaksınız.

Bu olanağı şu anda firmanın kendi kestiği faturalar için devreye alabiliriz. Ancak, bu sistemin hayata geçirilmesi; fiziki arşivleme sistemini tamamen ortadan kaldırıyor mu ? HAYIR ! Elimizde firmaya gelen “KAĞIT” faturalar, alış faturaları hala durmakta ve bunlar için hala bir fiziki arşiv tutmak zorundayız.

Peki bu gelen kağıt faturalar için ne gibi bir çözüm yapılabilir ? Bu faturaları da firmanın mali mührü ile imzalayıp saklamak mı gerekiyor? Bakın aslında bu konu için de bir çözüm var : ÖZEL ENTEGRATÖRLÜK müessesesi !!!!!

Özel Entegratörlere, faturaları tarayıp, kendi mali mühürleri ile imzalayarak elektronik 2. nüsha olarak saklama işlemlerini yapma yetkisini verelim !

Evet ! Aslında Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek yok. Avrupa Birliğinde, E-Dönüşüm sistemi tasarlanırken, ilk başlarda (hala da devam eden) “Faturaları tarayıp Elektronik Olarak Alıcısına İleten” “Entegratör” firmalar bulunmaktadır (Servis Sağlayıcı Firmalar da denilebilir).

Taranarak, elektronik 2. nüshaları oluşturulan bu faturaların bilgileri, yine bir E-Arşiv raporu formatında GİB’in sistemine iletilebilir. Tabii bu faturalar “ALIŞ” faturası olarak kodlanarak GİB’e gönderilecektir.

Peki, bu sistemin faydaları nelerdir? ne sağlayacak hem mükelleflere hem de GİB’e?

  • Firmalar, çok büyük maliyeti olan (maddi-manevi) fiziki arşivleme külfetinden kurtulacaklar
  • Aranılan faturaya, elektronik ortamda tutulduğundan dolayı, çok hızlı bir şekilde ulaşılabilecek
  • GİB, hemen hemen tüm faturaları elektronik ortama taşıma lüksüne sahip olacak ve kontrolleri elektronik olarak gerçekleştirebilecek. Hayal gibi görünen BA/BS raporlarının mükellefler tarafından ayrıca yüklenmesine gerek kalmayacak
  • Mükellefler, hem kendilerine kesilen faturaları, hem de kestikleri faturaları GİB E-Arşiv portalinden doğrulayabilecek, fatura bildirme sorunu ortadan kalkacak.
  • Özel Entegratörler; daha fazla KAMU yararına çalışan kurumlar niteliğine bürünecekler, sorumlulukları ve gelirleri artacak.
  • Bu sistem ile; yeni istihdam alanı yaratılacak; firmalara yeni iş alanı yaratılacak
  • Ve en önemlisi : E-DÖNÜŞÜM tüm yönleri ile FATURA kısmında tamamlanacak !

Tabi burada tüm sorunları ve tüm faydaları en ince detayına kadar yazmamış olabilirim. Bu yüzden; gelin bana katkıda bulunun ve E-Dönüşümün bir halkası olarak bu sistemin Türkiye’de yerleşmesine destek verelim.

Yapıcı eleştiri ve önerilerinizi bekliyorum.

İletişim için : ali@alibulut.com.tr 

NOT : Yukardaki yazımı izin almadan başka sitelerde veya basılı yayın organlarında kullanmayınız. Bu konuda gösterdiğiniz özen için teşekkür ederim.

(c) Ali Bulut-2016

18.03.2016

You may also like...

Leave a Reply

Skip to toolbar