E-Arşiv’deki Yanlış Uygulamalar Yüzünden Çok Firmanın Başı Yanacak!!!

Merhabalar;

1.1.2016 tarihinden beri çok daha büyük sıklıkla kullanılmaya başlayan ve E-fatura’ya geçen mükelleflerce de kullanımı konusunda sıcak bakılan E-Arşiv faturası Uygulamasında gün geçmiyor ki başka bir hata ile karşılaşmayalım. Daha önceki yazılarımda birçok konuya değinmiştim ancak bu sefer, Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB)’nın duyuru ile de belirtmesine rağmen, E-Arşiv faturası kullanıcılarınca yapılan bir hatadan bahsetmek istiyorum.

Malum, bayramda bir şekilde alışveriş merkezlerine gidiyoruz, alışverişimizi yapıp, bize karşılığında da bir belge veriyorlar. Hadi ismini de vereceğim, çünkü vermezsem doğru uygulama yapana diğer tüm mükellefleri de zan altında bırakmış olurum. BATİK mağazasının bir şubesinden bir alışveriş yaptık. Kasanın başına tabii ki ben geçtim :). Kasadaki arkadaş Telefon numaramı sordu.

Biraz şaşırdım ve “Ben Üye olmak istemiyorum” dedim. Ancak kasiyer “faturanız için gerekli” deyince, “hadi bakalım, ne çıkacak altından” diye merakla ve istemeyerek telefon numaramı verdim

Kasiyer Adımı ve Soyadımı da sordu, onu da söyledim. Veeeeeee… Bana POS cihazından çıkan BİLGİ FİŞİNİ verdi ve “İyi Günler” diledi..

“Hoooop!” İşte burada duralım. Ben bilgi fişine bakarak; “Bu mu fatura?” diye sordum. Bana “Bu belge ile istediğiniz zaman faturanıza ulaşabilirsiniz, cep telefon numaranız ile e-arşiv faturanıza ulaşabiliyorsunuz” dedi. Ben tabii bu konuda yıllarca uğraşan biri olarak şaşırdım, zira hiçbir zaman telefon numarası bilgisi ile E-Arşiv Faturası arasında bir ilişki kuramadım. GİB’in E-Arşiv fatura sorgulama ekranı gözümün önüne geldi ve orada istenilen bilgileri hatırladım . E-Arşiv fatura Numarası, Satıcının VKN/TCKN’si, Tutar ve Fatura tarihi… Bunlardan sadece tutar ve fatura tarihi bu BİLGİ FİŞİ üzerinde bulunuyordu.

Kasiyere, bu bilgi fişi ile nasıl e-arşiv faurasına ulaşacağımı sordum, bana “İsterseniz basayım faturanızı” dedi. Ben; “Bakın, E-Arşiv faturası 2 türlü iletilebilir : 1- basılarak, 2- Elektronik olarak. Siz benden telefon numaramı alınca, telefonuma faturayı görüntüleyebileceğim ve indirebileceğim bir link SMS’i göndereceğinizi düşündüm. E-posta bilgim de yok!. Bastırma metodunu ben sizden ısrarla istersem zaten vermek zorundasınız, ancak sizin yaptığüınız uygulama tamamen E-Arşiv Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslara aykırı. Ben sizin bu e-arşiv faturasını üretip üretmediğinizi, daha da ileri gidelim, bu faturayı GİB’e bildirip bildirmediğinizi nasıl kontrol edeceğim?

Tabi karşımda NE YAZIK Kİ; bu konuya hiç vakıf olamayan, deneyimsiz, yetersiz bilgiye sahip ancak herşeyi bildiğini sanan bir çalışan olduğundan; dediklerimi anlamasını da beklemiyordum, bana boş gözlerle bakarak bir yandan da faturayı basmaya çalışıyordu. Dedim ki; anlatır mısınız, nasıl ulaşacağım bu faturaya?

Verdiği cevap şöyle : “Telefon numaranızı “XXXXXX” ‘a (ERP Programı adı verdi, isteyen olursa bu bilgiyi de veriririm) girdiğimde anında E-Arşiv faturanıza ulaşabiliyoruz“!!!!!

:):):):):)

Şöyle cevap verdim : “Siz ulaşabiliyorsunuz da, ben bu malı aldığımı nasıl ispatlayacağım? Ben şu anda bir Vergi Memuru olsaydım, iyi bir ceza yerdiniz herhalde” .

Ancak kasiyer hala yaptıklarının normal işleyiş olduğunu belirtip, bana laf yetiştirmeye çalışıyordu. Ben de artık yılmıştım, basılı faturamı alıp çıktım mağazadan.

Şimdi burada dikkat çekmek istediğim konular var :

1- Her ne kadar iyi bir uygulama olsa da; E-Arşiv faturasının inceliklerini ve işleyişini tam olarak Mükellefine anlatamamış GİB’in bu konuda şapkasını önüne alıp düşünmesi gerekiyor

2- Mükellefler, evet; her türlü cezayı yiyecek tek taraf! Sizler yaptığınız işin ne kadar farkındasınız? Kanunları, tebliğleri vs. doğru uygulamak sizin mükellefiyetinizde. işinizi yaparken doğru bilgiye ulaşmak için birkaç kanaldan bilgi alın, google’layın, sorun, soruşturun..

3- ERP’ciler; siz de bu tür uygulamaları müşterilerinize iyi anlatacak iletişim yolları bulun, bilgilendirin. Destek ve çözüm merkezleriniz bu konuda daha aktif hareket etsinler

4- Özel Entegratörler… Evet, esas iş bence sizde bitiyor, e-arşiv faturası paketi satmakla bu iş bitmiyor! Doğru bilgilendirilmiş müşteriler, sistemin de doğru ilerlemesine katkıda bulunacaktır. Gİb’den bu konuda yetkin birinin şu şekilde serzenişlerini duymuştum “Piyasadan bize çeşitli yanlış uygulama, maksadını aşan, kötü amaca hizmet edecek işler oluyor, gerekirse bu uygulamadan vazgeçebiliriz!”.

5- Mali müşavir, muhasebeci, ön muhasebeci arkadaşlar. Sadece kulak dolgunluğuyla değil, sistemin nasıl işlediğini de öğrenmeye çabalayın ve müklllef müşterilerinizi bu anlamda bilgilendirip, usülsüzlüğe yoaçacak işlemler yapılmasının önüne geçin!

 

Yani kısaca; LÜTFEN HERKES İŞİNİ LAYIKI İLE, KURAL, USUL VE YÖENTMELİKLERE UYGUN YAPSIN.

Bir sözüm de “ÖKC” cilere; ben bu ÖKC hikayesini beğenmiyorum ve arada icat edilmiş, belki eski zamanlarda gerekli olan ancak günümüz şartları ile pek de uyuşmayan, gereksiz bir detay, fazladan bir harcama kalemi, ortadan kadırılması gereken bir süreç olduğu kanısındayım. Bu konuda daha detaylı bir yazı yazmayı planlıyorum yakın zamanda….

 

Herkesin geçmiş bayramını kutluyorm, sağlık, mutluluk ve huzur dolu, sevgi dolu bayramlar geçirmenizi diliyorum.

Kolay gelsin.

Ali Bulut

ali@alibulut.com.tr 

http://alibulut.com.tr

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Skip to toolbar